Wydawanie dowodów osobistych

Miejsce załatwienia sprawy

Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Sandomierzu, Pl. Poniatowskiego 3
pokój nr 24 (I piętro), tel. (0-15) 644-01-14,

godziny pracy:
poniedziałek 7.00 - 15.00
wtorek 8.00 - 16.00
środa - piątek 7.00 - 15.00
Kasa czynna w godz. 8, 00 – 14, 45.

Wnioski o wydanie dowodu osobistego oraz dowody wpłaty dostępne są w Biurze Obsługi Interesanta
Urzędu Miejskiego w Sandomierzu, Pl. Poniatowskiego 3

Wymagane dokumenty: 
WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO   (PROCEDURA)
WNIOSEK: 
- Wniosek  o wydanie dowodu osobistego można pobrać z Urzędu Miejskiego w Sandomierzu Pl. Poniatowskiego 3 (Biuro Obsługi Interesanta lub pok.24). Można również skorzystać z załącznika nr 1 zwracając uwagę na fakt iż wniosek o wydanie dowodu osobistego ma postać jednej, dwustronnej kartki A4 (wydruk dwustronny).
  Jeżeli wnioskodawca nie posiada jeszcze dokumentu tożsamości powinien legitymować się innym dokumentem ze zdjęciem i danymi osobowymi (np.legitymacją szkolną) lub zgłosić się z rodzicami ( jednym z nich) bądź opiekunem prawnym.
-          Wniosek składa się w Wydziale Spraw Obywatelskich pok.24 Urzędu Miejskiego w Sandomierzu. Wniosek można składać również za pośrednictwem gminy właściwej ze względu na miejsce pobytu czasowego wnioskodawcy jeżeli jego złożenie w miejscu stałego zameldowania nie jest możliwe.     
Gmina ta przekazuje wniosek do gminy właściwej ze względu na miejsce pobytu stałego wnioskodawcy, a w przypadku braku takiego miejsca - do ostatniego miejsca jego pobytu stałego.
-         
Wniosek wypełnia i podpisuje osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego ( u małoletniego powyżej 13 lat wniosek podpisuje również opiekun prawny lub przedstawiciel ustawowy).
-         
Wniosek o wydanie dowodu osobistego należy złożyć osobiście (małoletni powyżej 13 lat składa wniosek w obecności  przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego).
-         
Na uzasadniony wniosek rodziców lub opiekunów dowód osobisty może otrzymać osoba, która nie ukończyła 13 lat. W takiej sytuacji wniosek o wydanie dowodu osobistego składają obydwoje rodzice lub opiekun prawny w obecności małoletniego.

ZAŁĄCZNIKI:

 -          Dwie aktualne, wyraźne fotografie o wym. 3,5 x 4,5 cm przedstawiającą osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu z widocznym lewym uchem z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy.
§         Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające osobę w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami - fotografie przedstawiające osobę z nakryciem głowy.
§         Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączania fotografii przedstawiających osobę w okularach z ciemnymi szkłami jest orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.
§         Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączania fotografii przedstawiającej osobę w nakryciu głowy jest zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej. 
- Odpis skrócony aktu urodzenia – w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek   małżeński.
-          W przypadku osób, które wstąpiły w związek małżeński – odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku.
Jeżeli powyższe akty były sporządzane w USC Sandomierz doręczanie ich nie jest konieczne.
-  Na żądanie organu – poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie obywatelstwa polskiego, jeżeli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwości co do obywatelstwa osoby.
-    Dowód wpłaty za wydanie dowodu osobistego na kwotę 30 zł. 
-   Nie pobiera się opłaty za wydanie dowodu osobistego od osób:a)     ubiegających się o wymianę dowodu osobistego z powodu jego wady technicznej  lub sporządzonego niezgodnie z danymi zawartymi we wniosku,b)     zobowiązanych do wymiany dowodu osobistego z powodu zmiany kodu pocztowego, administracyjnej zmiany nazwy miejscowości, nazwy ulicy, numeru domu lub numeru lokalu,c)     które utraciły dowód osobisty w wyniku klęsk żywiołowych,d)     przebywających w domach pomocy społecznej lub pobierających świadczenia społeczne lub rentę socjalną,e) małoletnich przebywających całodobowo w placówkach opiekuńczo – wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych oraz w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii. 

TERMIN ZAŁATWIENIA: 
W przypadku posiadania kompletu dokumentów wniosek o wydanie dowodu osobistego zostanie przyjęty bezzwłocznie.
-          Wydanie dowodu osobistego nastąpi w ciągu 30 dni. Dowód osobisty odbiera się osobiście zwracając część B formularza, na którym potwierdza się odbiór dowodu.      
Osoba małoletnia odbiera dowód osobisty w obecności przedstawiciela ustawowego lub opiekuna prawnego.
TRYB ODWOŁAWCZY :
W razie odmowy wydania dowodu osobistego odwołanie składa się do Wojewody Świętokrzyskiego w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji stronie, za pośrednictwem Burmistrza Miasta Sandomierza. Odwołanie składa się w sekretariacie Urzędu Miejskiego.
 
PRZEPISY PRAWNE:
Ustawa z 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2001r. Nr 87 poz. 960 z późniejszymi zmianami) rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 21 listopada 2000r. (Dz. U. z 2000r. Nr 112 poz. 1182 ) oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2003 r.(Dz.U. Nr 56 poz.500).  
WAŻNE: 
-          Każda osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała na terytorium Polski jest obowiązana posiadać dowód osobisty od ukończenia 18 roku życia oraz od ukończenia 15 roku życia, jeżeli pozostaje w stosunku pracy lub nie zamieszkuje wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub opieką się znajduje.
-          Każda zmiana danych osobowych, czy adresowych wymaga wymiany dowodu osobistego. Dowód osobisty jest ważny 10 lat, a wydany osobie, która nie ukończyła 18 roku życia – 5 lat. Osobom po ukończeniu 65 roku życia dowód osobisty wydaje się na czas nieoznaczony. 


USTAWOWE TERMINY WYMIANY DOWODÓW OSOBISTYYCH:
- dowody wydane w latach:1962-1972          do końca 2003 roku
                                                  1973-1980            do końca 2004 roku
                                        1981-1991            do końca 2005 roku
                                        1992-1995          do końca 2006 roku
                                        1996-2000          do końca 2007 roku
 

Wydział odpowiedzialny za załatwienie sprawy: Wydział Spraw Obywatelskich. Tel: 0-15 / 644 01 14.
Załączniki:
1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego [pobierz wniosek.doc]
  

Opracowała:Alicja Skocka-Kluczka

inspektor w Wydz. Spraw Obywatelskich 

 

 

 

 

Informacja zatwierdzona przez Helena Podulka-Wierzbińska dnia 23.02.2007 8:32
Opublikowana przez Helena Podulka-Wierzbińska dnia 23.02.2007 8:32. Odsłon 6512, Wersja 22ikona drukuj
Wersja : lewy  19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29  z 49  
Początek strony