Wydawanie dowodów osobistych

Miejsce załatwienia sprawy

Wydział Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Sandomierzu, Pl. Poniatowskiego 3
pokój nr 24 (I piętro), tel. (15) 644-01-14,

godziny pracy:
poniedziałek - piątek 7.00 - 15.00.


Wnioski o wydanie dowodu osobistego oraz dowody wpłaty dostępne są w Biurze Obsługi Interesanta
Urzędu Miejskiego w Sandomierzu, Pl. Poniatowskiego 3

Wymagane dokumenty: 
WYDANIE DOWODU OSOBISTEGO   (PROCEDURA)
WNIOSEK: 
- Wniosek  o wydanie dowodu osobistego można pobrać z Urzędu Miejskiego w Sandomierzu Pl. Poniatowskiego 3 (Biuro Obsługi Interesanta lub pok.24). Można również skorzystać z załącznika nr 1 zwracając uwagę na fakt iż wniosek o wydanie dowodu osobistego ma postać jednej, dwustronnej kartki A4 (wydruk dwustronny).
  Jeżeli wnioskodawca nie posiada jeszcze dokumentu tożsamości powinien legitymować się innym dokumentem ze zdjęciem i danymi osobowymi (np.legitymacją szkolną) lub zgłosić się z rodzicami ( jednym z nich) bądź opiekunem prawnym.
-   Wniosek składa się w Wydziale Spraw Obywatelskich pok.24 Urzędu Miejskiego w Sandomierzu. Wniosek można składać również za pośrednictwem gminy właściwej ze względu na miejsce pobytu czasowego wnioskodawcy jeżeli jego złożenie w miejscu stałego zameldowania nie jest możliwe. Gmina ta przekazuje wniosek do gminy właściwej ze względu na miejsce pobytu stałego wnioskodawcy, a w przypadku braku takiego miejsca - do ostatniego miejsca jego pobytu stałego.
-  Wniosek wypełnia i podpisuje osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego.
-  
Wniosek o wydanie dowodu osobistego należy złożyć osobiście (małoletni powyżej 13 lat składa wniosek w obecności  przedstawiciela ustawowego).
-  
Na uzasadniony wniosek rodziców lub opiekunów dowód osobisty może otrzymać osoba, która nie ukończyła 13 lat. W takiej sytuacji wniosek o wydanie dowodu osobistego składają obydwoje rodzice lub opiekun prawny w obecności małoletniego, o ile małoletni ukończył 5 lat.


ZAŁĄCZNIKI: 
 -          Dwie aktualne, wyraźne fotografie o wym. 3,5 x 4,5 cm przedstawiającą osobę bez nakrycia głowy i okularów
z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu z widocznym lewym uchem z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy.
-    
Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografie przedstawiające osobę w okularach z ciemnymi szkłami, a osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami - fotografie przedstawiające osobę z nakryciem głowy.
-     
Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączania fotografii przedstawiających osobę w okularach z ciemnymi szkłami jest orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności.
-     
Dokumentem poświadczającym uprawnienie do załączania fotografii przedstawiającej osobę w nakryciu głowy jest zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej. 
-       Odpis skrócony aktu urodzenia – w przypadku osób, które nie wstąpiły w związek   małżeński.
-       W przypadku osób, które wstąpiły w związek małżeński – odpis skrócony aktu małżeństwa wraz z adnotacją o aktualnie używanym nazwisku.
         Jeżeli powyższe akty były sporządzane w USC Sandomierz doręczanie ich nie jest konieczne.
-     Na żądanie organu – poświadczenie obywatelstwa polskiego lub inny dokument potwierdzający posiadanie obywatelstwa polskiego, jeżeli dane zawarte w dokumentach budzą wątpliwości co do obywatelstwa osoby.

Uwaga: od 1 stycznia 2010 roku została zniesiona opłata za wydanie dowodu osobistego.


TERMIN ZAŁATWIENIA: 

      W przypadku posiadania kompletu dokumentów wniosek o wydanie dowodu osobistego zostanie przyjęty bezzwłocznie.
-     Wydanie dowodu osobistego nastąpi w ciągu 30 dni. Dowód osobisty odbiera się osobiście zwracając część B formularza, na którym potwierdza się odbiór dowodu.
-      Osoba małoletnia powyżej 13 roku życia może odebrać dowód osobisty osobiście, bądź przez opiekuna ustawowego.
      
-      Za osobę małoletnią do 13 roku życia dowód osobisty odbiera opiekun ustawowy tej osoby.


TRYB ODWOŁAWCZY :

W razie odmowy wydania dowodu osobistego odwołanie składa się do Wojewody Świętokrzyskiego w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji stronie, za pośrednictwem Burmistrza Miasta Sandomierza. Odwołanie składa się w sekretariacie Urzędu Miejskiego.
 

PRZEPISY PRAWNE:

Ustawa z 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (Dz. U. z 2001r. Nr 87 poz. 960 z późniejszymi zmianami) rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 21 listopada 2000r. (Dz. U. z 2000r. Nr 112 poz. 1182 ) oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 2003 r.(Dz.U. Nr 56 poz.500).  

WAŻNE: 
-          Każda osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała na terytorium Polski jest obowiązana posiadać dowód osobisty od ukończenia 18 roku życia oraz od ukończenia 15 roku życia, jeżeli pozostaje w stosunku pracy lub nie zamieszkuje wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub opieką się znajduje.
-          Każda zmiana danych osobowych, czy adresowych wymaga wymiany dowodu osobistego. Dowód osobisty jest ważny 10 lat, a wydany osobie, która nie ukończyła 18 roku życia – 5 lat. Osobom po ukończeniu 65 roku życia dowód osobisty wydaje się na czas nieoznaczony. 

 

Uwaga!

Posiadacz dowodu osobistego ma obowiązek wymienić ten dokument w razie:

 

1. zmiany danych, które zamieszcza się w dowodzie osobistym - w ciągu 14 dni od uprawomocnienia się dokumentów stanowiących o zaistniałej zmianie, w przypadku osób przebywających za granicą - w ciągu trzech miesięcy,

 

2. uszkodzenia dowodu osobistego lub zaistnienia innej okoliczności utrudniającej ustalenie tożsamości - niezwłocznie,

 

3. upływu terminu ważności dowodu osobistego - nie później, niż na 30 dni przed upływem terminu.

 

Po upływie 3 miesięcy od zaistnienia okoliczności, o których mowa w punkcie 1, dotychczasowy dokument podlega unieważnieniu w systemie dowodów osobistych. W przypadku obywateli polskich przebywających za granicą termin ten wynosi 4 miesiące. 


Wydział odpowiedzialny za załatwienie sprawy: 

Wydział Spraw Obywatelskich. Tel: 15 / 644-01-14.


Załączniki:

1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego [pobierz wniosek.doc]
  

Opracowała:Alicja Skocka-Kluczka

inspektor w Wydz. Spraw Obywatelskich 

 

 

 

 

Informacja zatwierdzona przez Alicja Skocka-Kluczka dnia 13.01.2015 11:29
Opublikowana przez Jacek Szkodziński dnia 13.01.2015 11:29. Odsłon 6511, Wersja 36ikona drukuj
Wersja : lewy  33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43  z 49  
Początek strony