PRZYJMOWANIE
I ZAŁATWIANIE SPRAW
Świadczenia pomocy społecznej
są udzielane na wniosek osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela ustawowego
bądź innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela
ustawowego
Pomoc społeczna może być
także udzielana z urzędu.
Wnioski o udzielenie pomocy
należy składać w siedzibie tut. Ośrodka. Wnioski przyjmowane są przez
pracownika socjalnego w pokoju pierwszego kontaktu lub przez pracownika
socjalnego pracującego z rodziną. Każdy wniosek jest rejestrowany i nadaje się
mu kolejny numer porządkowy
W terminie 14 dni od dnia
powzięcia wiadomości pracownik socjalny przeprowadza wywiad środowiskowy
w miejscu zamieszkania osoby lub rodziny albo w miejscu ich pobytu.
Podczas przeprowadzania wywiadu pracownik socjalny rozeznaje sytuację osobistą,
dochodową, majątkową, rodzinną osoby i rodziny na podstawie następujących
dokumentów:
1.
Dowodu osobistego,
2.
Skróconego odpisu aktu
urodzenia dziecka lub książeczki zdrowia, do wglądu w przypadku gdy dziecko nie
figuruje w dowodzie osobistym opiekuna prawnego
3.
Dokumentów określających
status cudzoziemca
4.
Decyzji właściwego organu
w sprawie renty, emerytury, świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku
przedemerytalnego
5.
Orzeczenia komisji do
spraw inwalidztwa i zatrudnienia lub orzeczenia o niezdolności do pracy lub o
niepełnosprawności - stopniu niepełnosprawności
6.
Zaświadczenie o wysokości
wynagrodzenia za miesiąc poprzedzający datę złożenia wniosku zawierającego
informacje o wysokości potrąconej zaliczki na podatek dochodowy od osób
fizycznych, składki na ubezpieczenia zdrowotne, składek emerytalnych i
rentowych w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na
ubezpieczenia chorobowe
7.
Zaświadczenia o wysokości
wynagrodzenia uzyskiwanego na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia, albo
w okresie członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej albo spółdzielni
kółek rolniczych zawierającego informację o wysokości potrąconej zaliczki na
podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne,
składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe w części finansowanej przez
ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe.
8.
Zaświadczenie pracodawcy
o okresie zatrudnienia, w tym o okresach, za które były opłacane składki na
ubezpieczenie społeczne oraz o okresach nieskładkowych
9.
Dowodu otrzymania renty
lub emerytury, świadczenia przedemerytalnego, zasiłku przedemerytalnego,
10. Zaświadczenia urzędu gminy o
powierzchni gospodarstwa rolnego w ha przeliczeniowych,
11. Zaświadczenia z gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej, szkoły ponadpodstawowej, lub szkoły
wyższej potwierdzającego kontynuowanie nauki,
12. Decyzji starosty o uznaniu lub odmowie
uznania za osobę bezrobotną, utracie statusu osoby bezrobotnej,
o przyznaniu lub odmowie przyznania, wstrzymaniu, wznowieniu wypłaty oraz
utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku dla bezrobotnych, dodatku
szkoleniowego, dodatku akwizycyjnego lub zaświadczenia o pozostawaniu w ewidencji
osób bezrobotnych lub poszukujących pracy,
13. Decyzji Zakładu Ubezpieczeń
Społecznych o ustaleniu kapitału początkowego
14. Legitymacji ubezpieczeniowej podaną
kwota, od której naliczane są składki na ubezpieczenie społeczne,
15. Zaświadczenia z KRUS potwierdzającego
zobowiązanie do opłacania składki na ubezpieczenie społeczne rolników.
16. Zaświadczenia Zakładu Ubezpieczeń
społecznych o zadeklarowanej podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie
społeczne osób prowadzących pozarolnicza działalność gospodarczą
17. Zaświadczenia naczelnika Urzędu
Skarbowego zawierające informacje o wysokości przychodów w przypadku osób
prowadzących działalność gospodarczą
18. Zaświadczenia lub decyzji organów
przyznających świadczenia pieniężne
19. Oświadczenie o stanie majątkowym,
odmowa złożenia oświadczenia może stanowić podstawę do odmowy przyznania
świadczenia.
W
przypadku gdy o przyznanie świadczenia ubiega się osoba z zaburzeniami
psychicznymi i nie można ze względu na jej stan zdrowia uzyskać podczas
wywiadu wymaganych informacji lub dokumentów pracownik socjalny odnotowuje ten
fakt w kwestionariuszu wywiadu,
W
terminie przewidzianym w Kodeksie Postępowania Administracyjnego wydaje się
decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania pomocy z środków pomocy społecznej.
Od decyzji przysługuje stronie wniesienie odwołania do Samorządowego Kolegium
Odwoławczego w Kielcach za pośrednictwem Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w
Sandomierzu w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
Odbiór
decyzji następuje w siedzibie tut.. Ośrodka lub za pośrednictwem poczty.
Świadczenia pieniężne są wypłacane w kasie Banku Spółdzielczego w Sandomierzu
przy ul. Mariackiej 6 na podstawie dowodu osobistego oraz żetonu Ośrodka Pomocy
Społecznej w Sandomierzu.
Decyzje o przyznaniu i odmowie przyznania świadczenia oraz dokumenty księgowe i kadrowe są ewidencjonowane zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt Ośrodka Pomocy Społecznej w Sandomierzu.