PRZYJMOWANIE I ZAŁATWIANIE SPRAW

Świadczenia pomocy społecznej są udzielane na wniosek osoby zainteresowanej, jej przedstawiciela ustawowego bądź innej osoby, za zgodą osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego

Pomoc społeczna może być także udzielana z urzędu.

Wnioski o udzielenie pomocy należy składać w siedzibie tut. Ośrodka. Wnioski przyjmowane są przez pracownika socjalnego w pokoju pierwszego kontaktu lub przez pracownika socjalnego pracującego z rodziną. Każdy wniosek jest rejestrowany i nadaje się mu kolejny numer porządkowy

W terminie 14 dni od dnia powzięcia wiadomości pracownik socjalny przeprowadza wywiad środowiskowy w miejscu zamieszkania osoby lub rodziny albo w miejscu ich pobytu. Podczas przeprowadzania wywiadu pracownik socjalny rozeznaje sytuację osobistą, dochodową, majątkową, rodzinną osoby i rodziny na podstawie następujących dokumentów:

1.      Dowodu osobistego,

2.      Skróconego odpisu aktu urodzenia dziecka lub książeczki zdrowia, do wglądu w przypadku gdy dziecko nie figuruje w dowodzie osobistym opiekuna prawnego

3.      Dokumentów określających status cudzoziemca

4.      Decyzji właściwego organu w sprawie renty, emerytury, świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego

5.      Orzeczenia komisji do spraw inwalidztwa i zatrudnienia lub orzeczenia o niezdolności do pracy lub o niepełnosprawności - stopniu niepełnosprawności

6.      Zaświadczenie o wysokości wynagrodzenia za miesiąc poprzedzający datę złożenia wniosku zawierającego informacje o wysokości potrąconej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia zdrowotne, składek emerytalnych i rentowych w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenia chorobowe

7.      Zaświadczenia o wysokości wynagrodzenia uzyskiwanego na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia, albo w okresie członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej albo spółdzielni kółek rolniczych zawierającego informację o wysokości potrąconej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe.

8.      Zaświadczenie pracodawcy o okresie zatrudnienia, w tym o okresach, za które były opłacane składki na ubezpieczenie społeczne oraz o okresach nieskładkowych

9.      Dowodu otrzymania renty lub emerytury, świadczenia przedemerytalnego, zasiłku przedemerytalnego,

10. Zaświadczenia urzędu gminy o powierzchni gospodarstwa rolnego w ha przeliczeniowych,

11. Zaświadczenia z gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej, szkoły ponadpodstawowej, lub szkoły wyższej potwierdzającego kontynuowanie nauki,

12. Decyzji starosty o uznaniu lub odmowie uznania za osobę bezrobotną, utracie statusu osoby bezrobotnej, o przyznaniu lub odmowie przyznania, wstrzymaniu, wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku dla bezrobotnych, dodatku szkoleniowego, dodatku akwizycyjnego lub zaświadczenia o pozostawaniu w ewidencji osób bezrobotnych lub poszukujących pracy,

13. Decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o ustaleniu kapitału początkowego

14. Legitymacji ubezpieczeniowej podaną kwota, od której naliczane są składki na ubezpieczenie społeczne,

15. Zaświadczenia z KRUS potwierdzającego zobowiązanie do opłacania składki na ubezpieczenie społeczne rolników.

16. Zaświadczenia Zakładu Ubezpieczeń społecznych o zadeklarowanej podstawie wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne osób prowadzących pozarolnicza działalność gospodarczą

17. Zaświadczenia naczelnika Urzędu Skarbowego zawierające informacje o wysokości przychodów w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą

18. Zaświadczenia lub decyzji organów przyznających świadczenia pieniężne

19. Oświadczenie o stanie majątkowym, odmowa złożenia oświadczenia może stanowić podstawę do odmowy przyznania świadczenia.

W przypadku gdy o przyznanie świadczenia ubiega się osoba z zaburzeniami psychicznymi i nie można ze względu na jej stan zdrowia uzyskać podczas wywiadu wymaganych informacji lub dokumentów pracownik socjalny odnotowuje ten fakt w kwestionariuszu wywiadu,

W terminie przewidzianym w Kodeksie Postępowania Administracyjnego wydaje się decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania pomocy z środków pomocy społecznej. Od decyzji przysługuje stronie wniesienie odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach za pośrednictwem Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Sandomierzu w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Odbiór decyzji następuje w siedzibie tut.. Ośrodka lub za pośrednictwem poczty. Świadczenia pieniężne są wypłacane w kasie Banku Spółdzielczego w Sandomierzu przy ul. Mariackiej 6 na podstawie dowodu osobistego oraz żetonu Ośrodka Pomocy Społecznej w Sandomierzu.

Decyzje o przyznaniu i odmowie przyznania świadczenia oraz dokumenty księgowe i kadrowe są ewidencjonowane zgodnie z jednolitym rzeczowym wykazem akt Ośrodka Pomocy Społecznej w Sandomierzu.