Informacje o Biuletynie Informacji Publicznej
Biuletyn Informacji Publicznej to urzędowy publikator informatyczny. Jest to niezależnie działający serwis internetowy, którego zadaniem jest udostępnianie wszelkich informacji o sprawach publicznych przez podmioty zobligowane przez Ustawę z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej.
Właśnie te podmioty powinny udostępniać informacje o statusie prawnym lub formie prawnej, o organizacji, przedmiocie działalności i kompetencjach, organach i osobach sprawujących w nich funkcje, swojej strukturze własnościowej. Jak również na temat funkcjonowania władz publicznych i ich jednostek organizacyjnych. Podmioty powinny także informować o sposobach stanowienia aktów publicznoprawnych, sposobie przyjmowania i załatwiania spraw, kolejności ich załatwiania i rozstrzygania.
Każdy obywatel ma prawo do uzyskania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej - art. 61. Powinno ono zapewniać dostęp do dokumentów oraz wstęp na posiedzenia organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów. Prawo takie przysługuje każdemu z zastrzeżeniem informacji niejawnych oraz tajemnic ustatowo chronionych.
Podstawa prawna
Zakres udostępnionych informacji, a także podmioty zobligowane do ich udostępniania zawiera Ustawa o dostępie do informacji publicznej z dnia 6 września 2001 r. (Dz.U. Nr 112 z 2001 r. poz. 1198)
Zasady organizacji i
funkcjonowania Biuletynu reguluje Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych
i
Administracji z dnia 17 maja 2002 roku w sprawie Biuletynu
Informacji Publicznej (Dz.U. z dnia
5 czerwca 2002 r.)
Składniki Biuletynu Informacji Publicznej
Serwis BIP został podzielony na 3 części, do którego odnośniki znajdują się po lewej stronie ekranu:
zawiera podstawowe informacje na temat organów i osób sprawujących funkcje publiczne, w skład jego wchodzą:
- Rada Gminy
- Prezydent
Miasta
- Zastępca Prezydenta
- Sekretarz
- Skarbnik
Gminy
zawiera informacje na temat statusu prawnego, formie
prawnej, organizacji, przedmiocie działalności i kompetencjach,
sposobie przyjmowania i załatwiania spraw, kolejności ich
załatwiania i rozstrzygania, w skład niego
wchodzą:
- Statut Gminy
- Strategia
Rozwoju
- Uchwały
- Protokoły
- Podatki i opłaty
-
Regulamin urzędu
- Gospodarka przestrzenna
- Gospodarka
komunalna
- Załatwianie spraw
zawiera informacje na temat przetargów, ofert, budżetu, ogłoszeń, organizacji itp., w skład niego wchodzą:
- Ogłoszenia
-
Przetargi
- Budżet
- Stowarzyszenia i związki
- Spółki
prawa handlowego
- Jednostki organizacyjne
- Oferty
inwestycyjne
- Redakcja BIP-u
- Dane
teleadresowe
Po wskazaniu kursorem pozycji menu opatrzonej znaczkiem
i przytrzymaniu nastąpi rozwinięcie podmenu, do których można mieć dostęp
poprzez wskazanie kursorem myszy oraz "kliknięcie" w daną pozycję.
Wiadomość zostanie rozwinięta w środkowej części przeglądarki.
Wyszukiwanie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej
Serwis Biuletynu Informacji Publicznej posiada własny mechanizm wyszukiwawczy, który pozwala na odnalezienie wybranych pozycji w dokumentach udostępnionych w BIP.
Aby wyszukać interesujący nas dokument należy wpisać w formularz, który znajduje się w górnej, nagłówkowej części okna serwisu BIP frazę którą chcemy wyszukać. Po wciśnięciu przycisku SZUKAJ system przeszuka wszystkie dokumenty udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej pod kątem wyszukiwanej frazy w tytułach dokumentów, opisach, numerach uchwał oraz protokołów. Następnie zostanie wyświetlona lista dokumentów, które spełniają podane kryterium wyszukiwania.
Początek strony